Ondřej Kočka vede motokárovou výpravu na letošní FIA Motorsport Games ve Valencii. Českou republiku bude ve vytrvalostním závodě reprezentovat Aleš Burger, Zdeněk Ošťádal a Laura Šiklová. Ve sprintu to budou Václav Procházka a Martina Rumlenová.
Jakým způsobem probíhá příprava české motokárové výpravy na FIA Motorsport Games?
Kalendář jednotlivých reprezentantů je nabitý. Každý má rozjetou svou sezónu, pokud se jedná o aktivního závodníka. Ať už obě naše holky, Laura Šiklová a Martina Rumlenová, nebo i Vašek Procházka závodí v seriálu Czech Kart Open a dále svůj program doplňují závody v zahraničí. Zdeněk Ošťádal se prioritně věnuje studiu, shodou okolností ve Španělsku. Nicméně i on má letos za sebou několik startů ve vytrvalostních závodech. Takže všichni se připravují individuálně v rámci svých aktivit.
Liší se jejich příprava od běžných závodů v průběhu sezóny?
V podstatě ne, závodní jezdec musí být v kondici neustále, řízení závodní motokáry je fyzicky velmi náročné, ačkoliv se to tak nemusí zdát. Speciální je ovšem zvolený okruh. Pořadatel FIA Motorsport Games zvolil okruh Aspar, což je tréninkový okruh v soukromém vlastnictví jednoho z týmů Moto2 a Moto3. Primárně se tak jedná o motocyklový okruh, který bude upraven pro motokáry. Nám se podařilo domluvit soukromý trénink, takže máme možnost si s Vaškem a Martinou okruh vyzkoušet předem. Budeme analyzovat stopu, průjezdy zatáčkami a podobně. Zkušenosti z testu předáme i vytrvalostnímu týmu.
Podle čeho jste vybírali reprezentanty?
Úspěšnou vytrvalostní posádku z minulých her, kdy jsme dovezli bronzovou medaili, bychom za normálních okolností neměnili. Nicméně vyskytli se dvě překážky. Zaprvé byly upraveny předpisy a z čtyřčlenného týmu se stala tříčlenná posádka. Nutnost smíšeného pohlaví zůstává, takže nejpomalejší muž musel z kola ven. Shodou okolností jsem to byl já. Se závodními motokárami mám spousty zkušeností a je za mnou i pár výsledků, ale jízda s „půjčovnovou“ motokárou je upřímně úplně jiná disciplína. Když jsem viděl nová pravidla, zeptal jsem se kluků, jestli do toho chtějí jít, že rád pomůžu s organizací a se vším, co bude potřeba, ale místa za volantem se rád vzdám.
Druhým problémem pak bylo zranění Soni Ptáčkové. Museli jsme najít dámu, která splňuje věkový limit a měla by zájem o účast s ambiciózní posádkou. Nejde jen o umění za volantem, ale i o určitou odpovědnost vůči týmu i národu. Nakonec jsme oslovili Lauru Šiklovou, která závodí za tým provozující motokárovou půjčovnu. Ve flotile mají identické motokáry, na kterých se bude ve Španělsku závodit a Lauře přislíbili pořádný trénink. Laura souhlasila, rodiče jí to rovněž posvětili, takže posádku pro vytrvalostní závod máme kompletní.
Při minulých hrách jsme se účastnili i kategorie Karting Senior, ovšem se slovenským jezdcem. Obsadili jsme osmé místo a rádi bychom na tento výsledek navázali. Václav Procházka je náš přední jezdec, proto jsme oslovili Komisi Kartingu Autoklubu ČR a ta nám na základě výsledků z předchozích her ve Francii dala důvěru.
Během roku jsme byli osloveni o technickou podporu pro Martinu Rumlenovou, která přecházela na podvozky Kart Republic. S touto značkou spolupracujeme, osobně pracuji příležitostně i pro tovární tým. Na prvních společných testech s Martinou jsem byl osloven o možné účasti na mezinárodních závodech. Protože jsem věděl, že žádný juniorský zájemce není, oslovili jsme opět Komisi Kartingu Autoklubu ČR a ta našemu zájmu opět vyhověla.
Jaké máte ambice na FIA Motorsport Games? Čeho byste chtěli v jednotlivých disciplínách dosáhnout a kdo podle vás má šanci na medaili?
Je těžké odhadovat úroveň letošních her. Myslím, že juniorská a seniorská kategorie bude nabitější než při minulém ročníku. Například Nizozemsko bude mezi juniory reprezentovat Rocco Coronel, syn slavného jezdce cestovních vozů. Samozřejmě příjmení z vás ještě hvězdu nedělá, ale Rocco letos skončil třetí na mistrovství světa. Už jen to značí, že konkurence bude veliká. S Vaškem Procházkou by bylo hezké umístit se v první pětce, ale samozřejmě cílíme na pódium. Martinka Rumlenová má za cíl skončit v první polovině pole, top 10 bude úspěch! Posádka pro Endurance to má asi nejtěžší. Bronzová medaile z předchozích her hovoří jasně – cílem je medailový ceremoniál. Ale upozorňuji, že úroveň může být vskutku vysoká a je velmi těžké predikovat, jak si jednotliví reprezentanti povedou. Je to skutečně pouze odhad či možná mé tajné přání…
Jak velkou výzvou je pro vás organizace a logistika české výpravy?
Již několikátým rokem řeším tyto věci v našem týmu, takže v podstatě nic zásadního se pro mě nemění. Samozřejmě pro FIA Motorsport Games máme i jezdce a další osoby mimo náš tým, takže je to jen o sladění určitých postupů a vzájemné spolupráci. Vše se ale daří bez větších komplikací. Jak už jsem nastínil, pracuji i pro tovární tým Kart Republic a tam vidím, že má jeden člověk na starost skupinu téměř 100 lidí. Opravdu smekám a snažím se z jeho práce vzít co nejvíce.
Může podle vás úspěch na FIA Motorsport Games pomoci v kariéře mladých motokárových závodníků a závodnic?
Určitě, nějaký přední výsledek na FIA Motorsport Games je skvělým úspěchem a zářezem pro jednotlivé jezdce. Nicméně v dnešní době hrají, nejen v motorsportu, hlavní roli peníze. Neříkám, že je to takto v pořádku, ale prostě bez solidního finančního zázemí není možné rozjet úspěšnou kariéru. Současná světová politika, zaměřující se na rovnoprávnost žen a můžu, trochu nahrává právě dívkám. Ve světě je momentálně několik projektů, které se snaží dostat ženu do formule 1. Takže pokud na sebe nějaká dívka upozorní předním umístěním, určitě se může dostat do hledáčku těchto projektů.